Sunday, November 27, 2011

jenaka gampang : RM1000 dan Telur

Rm1000 & Telur
Ada seorang pak cik yang bernama Pak DI yang sangat kaya. Setiap hari beliau akan menyimpan RM1000 di bank. Setiap hari tepat pukul 9 pagi Pak Di dah pun bersiap sedia terpacak di kuanter bank untuk menyimpan RM1000nya.

Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari disedari oleh Manager Bank. Menager Bank itu pun memanggilnya ke office dan bertanya.

Manager : Setiap hari saya lihat pak cik akan menyimpan RM1000 dibank. Apa kerja pak cik?

Pak DI : Saya ni sebenarnya takde kerja encik. Cuma saya suka bertaruh. Setiap hari saya akan bertaruh dan saya tak pernah kalah.
Manager : Ooo... ini sudah cukup bagus. Tapi pak cik mungkin belum bertemu dengan orang yang teror macam saya ni. Kalau pak cik bertaruh dengan saya jangan haraplah nak menang.

Pak DI : Iye ke? Kalau macam tu jom kita bertaruh.

Manager : Okay. Sebutkan apa saja pak cik nak bertaruh dengan saya.

Pak DI: Macam ni... dalam tempoh 7 hari dari sekarang encik akan kehilangan telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM1000, kalau tak saya akan bayar encik RM1000.

Manager : Hahaha.. tak logiklah pak cik. Tapi tak pe... saya setuju.

Setelah kedua-duanya setuju mereka pun beredar. Besoknya bila bangun pagi Manager tu pun meraba telurnya.. ooh masih ada.Begitulah seterusnya hinggalah sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada....... Dengan suka hatinya Manager tersebut pun pergilah berjumpa dengan Pak DI.

Manager : Pak cik sorrylah ye.. telur saya masih lagi ada..

Pak DI : Betul ke? Aku tak percaya... Mari sini aku pegang...Lalu dipegangnya anu Manager tu. Sambil tersenyum Pak DI pun berkata.. Okaylah.. Betul kata kau. Nah ambil RM1000 ni.

Pak DI pun menghulurkannya.

Manager : Hari ni baru pak cik tahu siapa yang teror... Sorrylah pakcik.Hari ni pak cik tak dapat pergi bank lagi laaaa keh.. keh.. keh...

Tiba-tiba Pak Di mengeluarkan RM4000 dan pergi ke kuanter bank. Manager tersebut rasa hairan lalu bertanya pada Pak DI.....

Manager: mana pak cik dapat duit sebanyak tu?

Pak DI : Pak cik bertaruh dengan kawan pak cik Guard kat luar tu tadi RM5000.

Manager : Bertaruh apa?

Pak DI : Bertaruh yang pak cik dapat pegang telur Manager Bank....

Manager : Tak guna punya orang tua..


p/s : xsemestinya yang gelap tu tiada cahayanya...
ni kisah gua copycat dari FB 

6 ikan air tawar yang bapak giant besarnya!

assalamualaikum...:)
yaww bloggers!
inilah gua,bila dah start bercerita pasal mancing,pasal ikan...
gua akan terus terjelumus ke alam perikanan?
perikanan?umm macam pelik jek bunyinya...

ohkey, berbalik pada title entry gua..
lu orang layanlah gambar-gambar nie..


1. Arapaima
http://2.bp.blogspot.com/-i6GJi4rx8OE/TaKHqFnM0DI/AAAAAAAAB7s/AEVcbsBt00I/s1600/arapaima+fish-saidaonline.jpeg
alololo sukenye korang,nanti kena ngap baru padan muka

Arapaimapirarucu, atau paiche (Arapaima gigas) adalah jenis ikan air tawar terbesar di dunia yang berasal dari perairan daerah tropisa Amerika Selatan. Ikan Arapaima dapat membesar sehingga 3 meter dan berat 200 kilogram. Tapi sekarang ini susah nak jumpa arapaima yang berukuran lebih dari 2 meter kerana ikan ini sering ditangkap untuk dieksport ke negara lain. Owh! dizziz shit!

2. Giant Carp
aku tak takut tengok ikan tu.tapi aku takut muke abg tu,
dah macam perogol bersiri yang tak dapat tahan nafsu
Dulu atuk aku cerita ikan ini banyak kat Sungai Mae Klong, Thailand (Sungai Mekong) tapi ikan yang mampu mencecah 600 pound atau bersamaan 272.16 kg ini adalah salah satu ikan yang hilang begitu cepat di Asia Tenggara.

3. Goliat Tigerfish
http://media.vivanews.com/thumbs2/2011/05/05/110407_goliath-tigerfish_300_225.jpg
berapa tahun tak gosok gigi daa! abih kuning penuh kaviti
Goliat Tigerfish- adalah sejenis spesies ikan karnivor yang beratnya mencapai 154 pound (77 kg) dan panjangnya mencapai 5 meter. Ikan ini lebih dikenali sebagai makhluk ganas dengan gigi tajamnya.
Goliath Tigerfish adalah salah satu dari berbagai jenis ikan besar asli Sungai Kongo, sebanyak 80 peratus dari populasi ikan di sana tidak ditemukan di tempat lain di dunia.  *agak-agak kalau gigit kepala lu orang,lu orang mampu bernyawa lagi tak?

4. African Lungfish
tiga-tiga muka xensem!
African Lungfish- Ikan ini tidak berbahaya buat manusia, tapi lihat bentuknya, panjangnya bpleh mencapai 6.6 kaki atau 2 meter. Anehnya ikan ini menyukai perairan yang kadar oksigennya sedikit, kenapa? kerana perut mereka juga boleh berfungsi sebagai paru-paru. Ohsemm!!

5. Alligator Gar
seorang lagi pemancing berwajah perogol bersiri,,
ee menyeramkan! tapi sekali padang,mcm rosyam nor
Alligator gar atau bahasa latinnya Atractosteus Spatula adalah ikan pari bersirip primitif, ikan ini disebut Alligator Gar kerana bentuk fizikalnya terutama kepala yang mirip aligator. Ikan ini sering ditemukan di Amerika Utara, berat minimun Alligator biasanya mencapai 91 kg. Untuk ikan Alligator Gar terbesar yang pernah di tangkap mencapai berat 127 kg, ikan ini di tangkap oleh seorang wanita bernama Kenny Williams pada tanggal 14 Februari 2011, tetapi kemudian rekod tersebut dipecahkan oleh Bowfishing yang berhasil menangkap Alligator Gar seberat 166 Kg. Ayahanda berat!!!
Alligator Rar banyak di temui di wilayah Amerika,iaitu di Sungai Mississipi, Texas, Oklahoma, South Carolina, Louisiana, Alabama, Tennessee, Florida, dan Georgia. akan tetapi ikan ini juga pernah di temui jauh dari wilayah Amerika. 

6. Piraiba Catfish
Ikan yang panjangnya boleh mencapai 3 meter dengan berat 272 kg ini membuatkan sebahagian besar kaki mancing berasa geger lutut. Ikan ini terkenal akan kekuatannya, bahkan ikan ini dikatakan mampu membuat seorang manusia tenggelam kerana kekuatannya. Seram meh!
Banyak cerita yang mengatakan ikan inilah penyebab pemancing – pemancing hilang ketika memancing di sungai disebabkan diseret oleh ikan ini kedalam sungai hingga tenggelam. Betoi ka??
Namun, ternyata sungai pun tidak kalah dengan lautan, banyak makhluk – makhluk unik yang hidup di sini. Walaupun bentuk fizikalnya pelbagai, unik, dan aneh, namun banyak lagi yang masih belum ditemukan di perut bumi...

p/s : gua kalau jumpa salah sekor ikan kat atas,kompom gua cabut...

release tension kononnya~

assalamualaikum....
yaww!
huhh setelah bbulan2 gua xupdate belog ni...
mlm ni gua dtg dgn entry terbaru
*siyes konon gile sttement gua ni

entry gua kali ni ringkas lagi simple yek
*tak ringkas mane pun,sama je...
its 'bout aktiviti gua sejurus selepas last paper final exam aritu...
iaitu MEMANCING di KELONG RAKIT PULAU LAYANG....
haa dengar bunyi mesti ohsemm kan...
mne taknye...port baik tu,..
*kate membe aku laa...
paper berakhir jam 4.30 pm...
sampai jek rumah,tugas dibahagi2kan..
dan tugas yang aku dapat..cari UMPAN..
haa??umpan??
what??bait???rilex sudah..
senang je,gua cari kat KIPMART masai jek,,,
hahaha setel masalah
dapatlah umpan ikan selayang dengan udang...
memang itulah umpan yang terbaik...


setelah segala peralatan dan *senjata sudah lengkap...
bermulalah perjalanan kami ke lokasi tersebut..
pehhh jalan nak ke jeti kelong tu,memang harem la gua cerita kat lu...
tapi disebabkan dek perancangan yang dah berbulan2,kami bertujuh..
gagahkan diri juga...
sesudah tiba di jeti tersebut...
kami terus diangkut menaiki bot 'sundal' ke kelong tersebut...
yup bot tersebut ternyata kesundalannya...
kami sampai ke kelong tersebut dalam waktu maghrib camtulah..
mancing mancing juga,solat jgn lupa..
kang dapat bencana lak tengah2 laut camtu...
maka bermulalah sebuah perjuangan..



Illustrasi semata-mata


apa yang kami harapkan memanglah ikan sebesar paus di atas..
tapi apa yang kami dapat,
ternyata tak setimpal dengan modal yang kami belanjakan...
setelah bermati-matian berjuang selama 2D1N..
hasilnya cuma 24 ekor anak gelama yang giginya pun belum tumbuh habis..
mana perginya ikan sembilang??
mana hilangnya tanda??kerapu??patin??fatin??
mana perginya siakap senohong gelama ikan duri??
bercakap bohong lama-lama mencuri??
mana perginya kalian semua!!!
namun,syukur tetap terbit di dalam hati..
tercapai juga impian pergi mancing lepas final..
MISSION COMPLETED~



kamilah abang long mancing

p/s : kadangkala modal dan duit yang kita belanjakan tidak sepenting
kenangan bersama kawan-kawan :)
gua dah botak..menandakan satu permulaan hidup yang baru :)