Sunday, November 27, 2011

jenaka gampang : RM1000 dan Telur

Rm1000 & Telur
Ada seorang pak cik yang bernama Pak DI yang sangat kaya. Setiap hari beliau akan menyimpan RM1000 di bank. Setiap hari tepat pukul 9 pagi Pak Di dah pun bersiap sedia terpacak di kuanter bank untuk menyimpan RM1000nya.

Setelah lebih kurang setahun berlalu, kehadirannya setiap hari disedari oleh Manager Bank. Menager Bank itu pun memanggilnya ke office dan bertanya.

Manager : Setiap hari saya lihat pak cik akan menyimpan RM1000 dibank. Apa kerja pak cik?

Pak DI : Saya ni sebenarnya takde kerja encik. Cuma saya suka bertaruh. Setiap hari saya akan bertaruh dan saya tak pernah kalah.
Manager : Ooo... ini sudah cukup bagus. Tapi pak cik mungkin belum bertemu dengan orang yang teror macam saya ni. Kalau pak cik bertaruh dengan saya jangan haraplah nak menang.

Pak DI : Iye ke? Kalau macam tu jom kita bertaruh.

Manager : Okay. Sebutkan apa saja pak cik nak bertaruh dengan saya.

Pak DI: Macam ni... dalam tempoh 7 hari dari sekarang encik akan kehilangan telur encik. Kalau betul encik akan hilang RM1000, kalau tak saya akan bayar encik RM1000.

Manager : Hahaha.. tak logiklah pak cik. Tapi tak pe... saya setuju.

Setelah kedua-duanya setuju mereka pun beredar. Besoknya bila bangun pagi Manager tu pun meraba telurnya.. ooh masih ada.Begitulah seterusnya hinggalah sampai ke hari yang ketujuh dia dapati telurnya masih lagi ada....... Dengan suka hatinya Manager tersebut pun pergilah berjumpa dengan Pak DI.

Manager : Pak cik sorrylah ye.. telur saya masih lagi ada..

Pak DI : Betul ke? Aku tak percaya... Mari sini aku pegang...Lalu dipegangnya anu Manager tu. Sambil tersenyum Pak DI pun berkata.. Okaylah.. Betul kata kau. Nah ambil RM1000 ni.

Pak DI pun menghulurkannya.

Manager : Hari ni baru pak cik tahu siapa yang teror... Sorrylah pakcik.Hari ni pak cik tak dapat pergi bank lagi laaaa keh.. keh.. keh...

Tiba-tiba Pak Di mengeluarkan RM4000 dan pergi ke kuanter bank. Manager tersebut rasa hairan lalu bertanya pada Pak DI.....

Manager: mana pak cik dapat duit sebanyak tu?

Pak DI : Pak cik bertaruh dengan kawan pak cik Guard kat luar tu tadi RM5000.

Manager : Bertaruh apa?

Pak DI : Bertaruh yang pak cik dapat pegang telur Manager Bank....

Manager : Tak guna punya orang tua..


p/s : xsemestinya yang gelap tu tiada cahayanya...
ni kisah gua copycat dari FB 

6 ikan air tawar yang bapak giant besarnya!

assalamualaikum...:)
yaww bloggers!
inilah gua,bila dah start bercerita pasal mancing,pasal ikan...
gua akan terus terjelumus ke alam perikanan?
perikanan?umm macam pelik jek bunyinya...

ohkey, berbalik pada title entry gua..
lu orang layanlah gambar-gambar nie..


1. Arapaima
http://2.bp.blogspot.com/-i6GJi4rx8OE/TaKHqFnM0DI/AAAAAAAAB7s/AEVcbsBt00I/s1600/arapaima+fish-saidaonline.jpeg
alololo sukenye korang,nanti kena ngap baru padan muka

Arapaimapirarucu, atau paiche (Arapaima gigas) adalah jenis ikan air tawar terbesar di dunia yang berasal dari perairan daerah tropisa Amerika Selatan. Ikan Arapaima dapat membesar sehingga 3 meter dan berat 200 kilogram. Tapi sekarang ini susah nak jumpa arapaima yang berukuran lebih dari 2 meter kerana ikan ini sering ditangkap untuk dieksport ke negara lain. Owh! dizziz shit!

2. Giant Carp
aku tak takut tengok ikan tu.tapi aku takut muke abg tu,
dah macam perogol bersiri yang tak dapat tahan nafsu
Dulu atuk aku cerita ikan ini banyak kat Sungai Mae Klong, Thailand (Sungai Mekong) tapi ikan yang mampu mencecah 600 pound atau bersamaan 272.16 kg ini adalah salah satu ikan yang hilang begitu cepat di Asia Tenggara.

3. Goliat Tigerfish
http://media.vivanews.com/thumbs2/2011/05/05/110407_goliath-tigerfish_300_225.jpg
berapa tahun tak gosok gigi daa! abih kuning penuh kaviti
Goliat Tigerfish- adalah sejenis spesies ikan karnivor yang beratnya mencapai 154 pound (77 kg) dan panjangnya mencapai 5 meter. Ikan ini lebih dikenali sebagai makhluk ganas dengan gigi tajamnya.
Goliath Tigerfish adalah salah satu dari berbagai jenis ikan besar asli Sungai Kongo, sebanyak 80 peratus dari populasi ikan di sana tidak ditemukan di tempat lain di dunia.  *agak-agak kalau gigit kepala lu orang,lu orang mampu bernyawa lagi tak?

4. African Lungfish
tiga-tiga muka xensem!
African Lungfish- Ikan ini tidak berbahaya buat manusia, tapi lihat bentuknya, panjangnya bpleh mencapai 6.6 kaki atau 2 meter. Anehnya ikan ini menyukai perairan yang kadar oksigennya sedikit, kenapa? kerana perut mereka juga boleh berfungsi sebagai paru-paru. Ohsemm!!

5. Alligator Gar
seorang lagi pemancing berwajah perogol bersiri,,
ee menyeramkan! tapi sekali padang,mcm rosyam nor
Alligator gar atau bahasa latinnya Atractosteus Spatula adalah ikan pari bersirip primitif, ikan ini disebut Alligator Gar kerana bentuk fizikalnya terutama kepala yang mirip aligator. Ikan ini sering ditemukan di Amerika Utara, berat minimun Alligator biasanya mencapai 91 kg. Untuk ikan Alligator Gar terbesar yang pernah di tangkap mencapai berat 127 kg, ikan ini di tangkap oleh seorang wanita bernama Kenny Williams pada tanggal 14 Februari 2011, tetapi kemudian rekod tersebut dipecahkan oleh Bowfishing yang berhasil menangkap Alligator Gar seberat 166 Kg. Ayahanda berat!!!
Alligator Rar banyak di temui di wilayah Amerika,iaitu di Sungai Mississipi, Texas, Oklahoma, South Carolina, Louisiana, Alabama, Tennessee, Florida, dan Georgia. akan tetapi ikan ini juga pernah di temui jauh dari wilayah Amerika. 

6. Piraiba Catfish
Ikan yang panjangnya boleh mencapai 3 meter dengan berat 272 kg ini membuatkan sebahagian besar kaki mancing berasa geger lutut. Ikan ini terkenal akan kekuatannya, bahkan ikan ini dikatakan mampu membuat seorang manusia tenggelam kerana kekuatannya. Seram meh!
Banyak cerita yang mengatakan ikan inilah penyebab pemancing – pemancing hilang ketika memancing di sungai disebabkan diseret oleh ikan ini kedalam sungai hingga tenggelam. Betoi ka??
Namun, ternyata sungai pun tidak kalah dengan lautan, banyak makhluk – makhluk unik yang hidup di sini. Walaupun bentuk fizikalnya pelbagai, unik, dan aneh, namun banyak lagi yang masih belum ditemukan di perut bumi...

p/s : gua kalau jumpa salah sekor ikan kat atas,kompom gua cabut...

release tension kononnya~

assalamualaikum....
yaww!
huhh setelah bbulan2 gua xupdate belog ni...
mlm ni gua dtg dgn entry terbaru
*siyes konon gile sttement gua ni

entry gua kali ni ringkas lagi simple yek
*tak ringkas mane pun,sama je...
its 'bout aktiviti gua sejurus selepas last paper final exam aritu...
iaitu MEMANCING di KELONG RAKIT PULAU LAYANG....
haa dengar bunyi mesti ohsemm kan...
mne taknye...port baik tu,..
*kate membe aku laa...
paper berakhir jam 4.30 pm...
sampai jek rumah,tugas dibahagi2kan..
dan tugas yang aku dapat..cari UMPAN..
haa??umpan??
what??bait???rilex sudah..
senang je,gua cari kat KIPMART masai jek,,,
hahaha setel masalah
dapatlah umpan ikan selayang dengan udang...
memang itulah umpan yang terbaik...


setelah segala peralatan dan *senjata sudah lengkap...
bermulalah perjalanan kami ke lokasi tersebut..
pehhh jalan nak ke jeti kelong tu,memang harem la gua cerita kat lu...
tapi disebabkan dek perancangan yang dah berbulan2,kami bertujuh..
gagahkan diri juga...
sesudah tiba di jeti tersebut...
kami terus diangkut menaiki bot 'sundal' ke kelong tersebut...
yup bot tersebut ternyata kesundalannya...
kami sampai ke kelong tersebut dalam waktu maghrib camtulah..
mancing mancing juga,solat jgn lupa..
kang dapat bencana lak tengah2 laut camtu...
maka bermulalah sebuah perjuangan..



Illustrasi semata-mata


apa yang kami harapkan memanglah ikan sebesar paus di atas..
tapi apa yang kami dapat,
ternyata tak setimpal dengan modal yang kami belanjakan...
setelah bermati-matian berjuang selama 2D1N..
hasilnya cuma 24 ekor anak gelama yang giginya pun belum tumbuh habis..
mana perginya ikan sembilang??
mana hilangnya tanda??kerapu??patin??fatin??
mana perginya siakap senohong gelama ikan duri??
bercakap bohong lama-lama mencuri??
mana perginya kalian semua!!!
namun,syukur tetap terbit di dalam hati..
tercapai juga impian pergi mancing lepas final..
MISSION COMPLETED~



kamilah abang long mancing

p/s : kadangkala modal dan duit yang kita belanjakan tidak sepenting
kenangan bersama kawan-kawan :)
gua dah botak..menandakan satu permulaan hidup yang baru :)

Saturday, September 24, 2011

# AL-KISAH FINAL PROJEK part 2

sambungan dari entry sebelum ni....
ehh2 terlupa bagi salam..
heheheh

ASSALAMUALAIKUM...
salam 1 malaysia...


ade orang tak yang nak baca ni??
ahhh! aku peduli apa kalau takde pun...:P
*hipokrit tol statement yang kat atas ni


hokey!! setelah beberapa minggu berfikir mengenai produk apa yang nak dihasilkan..
finally! masing2 mempunyai idea untuk dipertaruhkan..
bermakna idea bernas yang terpilih akan diangkat sebagai produk yang akan dihasilkan.
dapat??
*masih ingatkan apa konsepnya...
kalau tak ingat,klik disini..
pliz jangan terkujat atau melekek dengan idea kami...


AHMAD = Vibrate Stick ( tongkat untuk orang buta)
fungsi : tongkat ini akan menghasilkan getaran terus kepada tangan si pemegang tongkat sekiranya sensor pada hujung tongkat tersebut mengesan kehadiran air...dengan ini si buta tidak akan melalui kawasan yang berlecak contohnya..

KARTHIK = Mini generator (penjana elektrik mudah alih)
fungsi : penjana yang akan berfungsi tanpa memerlukan punca tenaga elektrik utama sebagai pemula dan boleh simpan cas..boleh digerakkan tanpa menggunakan minyak petrol o bateri..hanya memerlukan air sebagai medium...

JIA = Bladeless Fan (kipas tanpa bilah)
fungsi : boleh menghasilkan angin sesejuk penyaman udara tanpa memerlukan bilah seperti kipas biasa...

AKU = PC Water Cooling (alat penyejuk untuk desktop)
fungsi : ni barang bukan macam cooler laptop biase tu, barang ni mampu untuk mengurangkan haba yang berada didalam PC mahupun lappy dalam kadar yang tinggi...idea ni terilham bilamana aku gune pc aku berejam2 lantas beliau menjadi sangat panas..hahahaha

SYAHMI = Sugarcane Machine (mesin proses tebu)
fungsi : ahhh! nonsense! malas cerita!...


rasa2 korang idea mana yang akan diterima???
jeng jeng jeng~~
untuk pengetahuan korang!
kesemua idea diatas was rejected by PP (pensyarah projek) kamiorang..
pehh! agrhhh!!
kamiorang punya bengang masa tu..
serius mandayy (haa kan da terpinjam ayat karthik...)
terpaksalah balik rumah dan fikir idea lain...


akhirnya AHMAD kembali dengan idea baru iaitu....
MENARA JAM AIR  
terilham selepas beliau mengkaji mengenai seorang ilmuan Islam iaitu Al-Jazari..lalu tanpa leceh, idea ini diusulkan kepada PP..
dan alhamdulillah!
it was accepted by him!!
lavalava!!
dan satu sesi perbincangan mati-matian aka brainstorm telah dijalankan untuk mengkaji konsep dan segala kemungkinan masalah yang akan timbul di atas projek ini bertempat di warung Ronald McDonald,Seri Alam...
jom layan gambar plak! hehehhehe



cool n cold guys..

huaaa! akulah monster jahat

gua ada awek amoi..lu orang ado??

konon cool

kesian jia,xberapa nampak muke die kan

sometimes we'll turn like cat n dog!
am i rite,khik??


p/s : sekian saja mengenai FINAL PROJEK....
habis doh!
for teman2,doakan semuanya berjalan dengan lancar yek...:)

# AL-KISAH FINAL PROJEK part 1

assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh..

salam 1 malaysia!

hi guys..
entry kali ni aku nak cerita pasal projek untuk final semester aku nanti
a.k.a FINAL PROJEK...
even korang taknak bace sekali pun,aku tetap nak buat jugak!
so korang kena baca gak!
bacelaaaa!!!!!!!!!! *saiko
hahahaha *hyperactiv coz baru lepas kena dunhill


oke..FYI, aku sekarang sudah semester 5..
dan sewajibnya untuk semua pelajar POLITEKNIK yang mengambil jurusan maut aka kejuruteraan mekanikal untuk membentuk satu kumpulan yg terdiri dari 4 o 5 ahli kumpulan
lantas membangunkan atau mencipta 1 produk sebelum kami layak dianugerahkan dengan segulung DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKANIKAL


yang peliknya,tahun ni pihak admin siap main konsep2 bagai plak..
aduhh!
dan temanya ialah sesuatu yang berkonsepkan air!
'WATER CONCEPT!'
cehh shial ar! puihhh!


ok2 takpe..aku sahut cabaran pihak admin PJB...
lalu..dengan hati yang yakin,langkah yang mantop..
aku membentuk kumpulan aku sendiri...
antara kriteria2 yang dikehendaki....

*seorang yang sentiasa beridea
*reti kawal emosi sendiri dan orang lain
*mempunyai komitmen tinggi terhadap kumpulan
*tak membantah kalau disuruh
*satu kepala aka gonjol aka masuk air


setelah diperhati dengan teliti
akhirnya...
inilah yang berjaya...

~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
iki,jia,karthik n ahmad
kita 1 malaysia rite??
y not?
:)
memang ada sebab mereka ini terpilih..
kesemuanya memenuhi kriteria-kriteria yang dikehendaki...
sebagai contoh..


AHMAD ZHAFRI = kelebihannya pada cara mengawal perasaan orang lain..
kira beliau ni sebagai advisor laa..

KARTHIK = d 1st Indian Boy yang superb i ever met...sentiasa beridea..
ada klik yang ramai dalam bidang engineering..

TEO HAO JIA = chinese girl yang suka bertanya..takkan membantah kalau disuruh..
punctual paling penting

AKU = (kalau aku cakap,nanti korang cakap aku riak pulak )
hahaha


sebenarnya ada lagi seorang...tapi beliau tiada dalam gambar diatas...
SYAHMI namanya aka ABG TEBU..
hahaha


bersambung~~~~~

##24th Sept 2011-1991=20th YO##

assalamulaikum...:)

hoooooooo hoooooo oi!
hari ni aku betul2 rasa gumbira...
cer korang teka kenapa?
teka lah..teka lah!! LOL
(gedik style pondan)

semua tgk tajuk entry kat atas!
haa ape tu?ape tu?
mesti korang dah boleh agak kan..
of kos laa birthday..
hahaha

(fuhh fuhh! tiup lilin even takde lilin)


tepat jam 0000 tadi..
berduyun-duyun pesanan memenuhi ruang 'peti masuk'ku..
ada juga yang nak 'paw' hadiah dari aku.
cett! padahal aku yang patut 'paw' dieorang semua kan!
tapi rasa terharu jugalah kerana ada yang sudi ingat akan aku yang tak seberapa ni..


tak sangka,diam tak diam..
sudah mencecah ke angka 2 didepannya...
actly tanggal ini merupakan tanggal yg cukup bermakna dalam hidup aku..
sebabnya ia menunjukkan dan menyimbolkan bahawa sudah 20 tahun aku bernafas..
( menyimbolkan??ape tu??)


20 tahun menghirup udara kepunyaan Ilahi..
20 tahun mencari erti kehidupan yan sebenar..
20 tahun menjadi anak yang nakal..
20 tahun memikul tanggungjawab atas nama ini...
20 tahun mencari pengalaman hidup...
20 tahun membuat kawan...
20 tahun buat orang tertawa dan tersenyum..
20 tahun meloyar buruk dengan orang..
20 tahun buat orang rasa bersirap..
20 tahun buat orang lain berkecil hati dengan aku...
20 tahun banyak main..


HAIHH!! macam2 kalau nak diikutkan
tapi bile difikir-fikirkan semula kan..
pasti lebih timbangan dosa berbanding pahala kan??..
( tetibe become sebak inside!!)
aku berharap pasni aku akan lebih merubahkan diri ini kearah yang lebih cerah even aku ni tak cerah..
hahaha


even sudah bertahun-tahun tiada lilin kek untuk ditiup..
(dah besar kot,dah boleh jadi bapak orang pon)
namun,kucupan ikhlas dari mak ngan bapak tetap yang aku nanti2kan..
tiada apa yang aku harapkan selain keredaan dalam hidup,
kasih sayang dari keluarga seluruhnya..
kawan2..:)
terima kasih atas semua sokongan korang selama ni..
thanks jugak for all the wishes...
adios amigos,aku berambos!
hahaha


p/s : 1-big thanz to mr bapak coz hadiah motor baru tadi..:)
suzuki shogun 125rr..
hihihi lav u la bapak!
2-teringin nak makan cheesecakes :')

Saturday, September 17, 2011

budak sekola


seyesly aq rindu gyler nk skola balek...haih~ rindu yg teramat la nk jadi budak skola nie..hehe..kalo la ade time machine kan..lagy best..aq nk travel balek mase aq kt tadika dulu..mase tu 1 ape pon xpayah pk..pk main je..heheh..da la mase tu fikiran pon still suci lagy..naik je skola rendah lagyla seronok..dengan dapat ramai kawan sume and still lagy berfikiran suci murni sampai la masok skola menengah..mase 2 sume da xbtol and da xbrape nak best but still awesome la kan =)

i hope that 1 day someone wif the fucking brilliant brain will construct time machine for me..hehehe
angan2 je kowt^^


~HEROES~

demi cita-cita,
kita terpaksa korbankan banyak benda.
demi sebuah kehidupan kita kena berusaha menghadapinya.
Selama ini pun kita tak perlukan imaginasi untuk terus berada dalam dunia realiti,
kita hanya perlu yakin dengan semua benda yang kita lakukan,
serta ikhlas..
tidak perlulah kita ambil itu semua.
demi cita-cita,
banyak benda yang akan kita korbankan.
demi hidup, kita harus berusaha untuk menghadapinya.
dengan semangat itu,
SELAYAKNYA kita akan dipanggil HERO

Monday, August 29, 2011

#kisah sahur terakhir..

assalamualaikum..
hi para-para sakura dan juga blogger..
diam tak diam, kita semua sudah berada di penghujung bulan Ramadan..
dan pagi tadi juga merupakan sahur terakhir untuk kita kan..

teman sedar,terdapat sebilangan besar dari kita lebih suka bersahur bersama famili di akhir2 waktu begini..
tapi tidak bagi teman, entah kenapa,malam tadi terlintas difikiran teman untuk pergi meronda-ronda ke bandar BATU PAHAT..
*jage kawasan*
hahaha
pusing punya pusing, alahai bosannya...
waktu itu,jam ODM warna-warni ditangan sudah menunjukkan hampir pukul 3pagi,..
hidayah untuk pulang ke rumah memang belum diturunkan.
then, teman pun mengeluarkan phone yang kokak dari poket seluar,.
lalu menghantar mesej kepada adik saudara teman yg berbunyi begini..
"dik,korang dah tido ke??"
tak sampai seminit,mesej dibalas..
"lom ag,dtglaa"
*aik,,mcm tahu2 jek teman nak mari..
kebiasaannya teman memang lepak dekat rumah deme pon..
tanpa membuangkan masa,superbike wave 100R teman dihalakan kerumah deme..
sampai jek,teman terus mencari sumber internet untuk melihat noti facebook teman,..

teman pun mula ber'IM'ing dengan member2 FB yang tak reti-reti nak tidur
dipendekkan cerita yang panjang ni..
member sekelas teman yang juga sudah berada di BATU PAHAT mempelawa untuk bersahur di warung McDonald...
teman pun apa lagi,terus terbayang kelazatan BIG MAC..
yum3!!!

*gambar di atas menunjukkan seketul Big Mac


walaupun duit didompet cuma ada rm5..
hahaha
takpe2,member teman mesti payung punya..
disebabkan hujan turun selebat-lebatnya dan tak beragak
teman menyuruh beliau jemput teman..huhuhu
hampir setengah jam jugaklah teman nunggu kelibat beliau..
*agak berjanggut jugaklah...
akhirnya beliau sampai jugak...
pehhh naik CAMRY la seh...
cilanat...
then sampai jek dekat warung MEKDI tu,
*jarak antara mekdi n uma macik aku tu adelah macam lubang hidung kiri dengan lubang hidung kanan
dekat jek..
hahahaha
citer byk pon tak gune,tendang pon tak kena,..
layan jelah gambar kat bawah ni...
hahaha






p/s : semuga ibadah puasa kita selama sebulan in diterima olehNya..

Saturday, August 27, 2011

kenape aku tak boleh merokok???

kenapa aku tak boleh merokok??
persoalan yg gemar menggigit tisu2 pmikiran dan benak hatiku yg kudus ini....
hnestly,bukan la aku xpernah merokok,
KADANG2 tu ak main sebat jek tanpe mmikirkn bahananye..:P
kat bilik lah,(hisap sorok2..hahaha xmalu)
kat rumah sewa ,kompom2 ar aku paw rokok org..
hahahaha
tp entah kenapa,tiap kli aku hisap tu,mesti ade sejarah yg akan terukir..
kirenya macam musibah,bala,balasan,celaka dan yg serekrut dgnnya lah..
ak sndri pon naik pelik ar..


(pehh!stylo la abg ni,gune tlinge pon bole,dashaatt!)



***********************ceciter__ceciter***************************

oke,cntohny tyme f4..
mase tu mlam hari..
ak terpandang sekotak rokok DUNHILL kpunyaan abg aku.
(beliau ttinggal barangkali)
tibe2 ak tringin lah nak try..so ap agi,ak capai,buke dan mbik ar..hehehe
tak semena2,ati kudus aku membisik..
bahaya ni kalau isap dalam rumah,so aku pon keluar rumah laa..

cari port gelap..
ak hisap,crott crott..uhh nikmat even terbatuk2..
kira masa tu stim dah naik kepala ar,
memang dah tak fikir apa...
syaitan laknatullah pon dah berjoget2,
meraikan kmenangan mereka,
bendera lambang kambing hitam pon dah berkibaran agaknya..

sekali masuk rumah,entah camne puan mak terbau baju ngan mulut aku..
pehh mampos,pehh mse tu mmg taleh fikir nak bagi alasan apa..
apa lagi,tadah jek ar..kne batang peyapu seh kt BONTOT punggung...
aduhhh!!! sesungguhnya libasan itu telah mninggalkn kesan di area 'situ'..
huhuhu sangat tak saket lah mak:P

ishhhh tu belom cerita masa PLKN..
habis award PELATIH TERBAIK aku ditarik balik gara-gara TERkantoi..
hahaha..
konklusinya, tiap kali aku hisap rokok,
tekak aku mesti bengkak punya..
menandakan batuk kering aku akan menjelma...
(ni bukan berbual up-up underway tahu,FAKTA ni)


p/s : kpd adik2 yang teringin nak mencuba tue,abg nasihatkan..
jangan hisap rokok seludup..
nak hisap,hisap yang halal..
sebab disamping kita memendekkan jangka hayat kita,
kita dapat membantu meningkatkan ekonomi negara..

Sunday, July 31, 2011

puisi cinta

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cita kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri...

meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..

kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

Recited by Anna AlthaFunnisa

Sunday, February 20, 2011

D.I.L.E.M.A

oitt korang!
btemu agi kite dlm rancangan...
K FOR KEPALE HOTAK..
hahah guraw2 jek k,,
umm actly ak bru bgun tido nie,,
fikiran pon stil mamai,,jiwe kacau,mcm mat kacau
ala citer katun yg kt CERIA 611 tue,tuk kite2 aje
hahaha



oke2 kiter srius balik..
srius la beb ak tgh dlm dilema..DILEMA bukan DELIMA!!
tp bkn dilema yg korang pikirkn,
dilema antre cinte 3segi la,dilema cinte tsepit d tgh2 la,
dilema kentot berair la,kentot berdarah la..
tu laa,ni laaa
mbebel ar korang!

ondewey ak tmenong td
tibe2 tpikir psal practical @ LATIHAN INDUSTRI (l.i)
pehhh benci3!!!
ade agi 2bulan stgh tuk ak harungi..
ary2 kat kilang ak mengadu n taochou (mentor) ak..
"taochou,ak da ta larat la seh..ary2 jd lembu..
ary2 wat mende yg same,klo ta tebuk lubang,msti curik motor(wat key-slot)"..

(ketike proses curik motor djalankan..ketat jek an muke ak)




then bliau senyum jek..pehh klo korang tgk die syum..mmg bersirap ar!
ak dah la tgh panas ati nie..
na tgk muke taochou ak??na??


(ni la muke taochou aku,sape na no die??hehehe)



then ak tye agi:..
"taochou ta bosan ke,da 8taon wat keje yg same??"
klo ak,da lme ak cabot ,dah la bayar gaji ciput..
tambah2 plak,ko da la na kawin"..
skali die jwb hape korang taw..
"kite klo wat keje ikhlas,insyaALLAH ta bosan..tadenye rase jadi lembu la,jd monyet la..
relax ar,ko tgk ak,,wat keje syum jek an..
(btol weyh,die klo tgh kje msti syum..mcm org gilak da ak tgk kdg2..:)
blaja la tuk ikhlas n saba,,"..
pehh tsentap troz aku..
dgn rse malunye,ak pon mnundukkan muke dan tros bjalan mnuju k mesin ak..
smbung kje..hahahaha :P
suke ar korang gelakkan ak!

haa ni ade agi 1 yg sntiade mhantui ak..
na taw mende,,
org klo practical..msti kne wat daily report an..



tp yg ak..
da 2BULAN ta buat rport..
eeeeee malasnyer
(ni klo cik awek taw,abehhhh!!)
mne taknye..
ary2 ak msti tye die..
da wat rport lom??
klo jwapanny belom..t ak bebel ar kt die..
hahahahhaha (wekkk!)
rsenye giliran ak bakal tiber kot..hahaha
tp seb bek die bkn jnis yg kuat mbebel..bgos!
huhu :P
umm okelah,layankan belog nie..
xmandi2 ak jawabannye..
k adios...:)

Thursday, February 17, 2011

nme ak yg telah d'modified mgikut waktu dan zaman!~

tanggal 17hb 2 2011,
jam d dinding kilang mnunjukkan 9.43AM..
there is 7minutes to go bfore having d 1st breaktimes..
(yok'o jek english ak ne,lntak ar)
ntah mcmmne,ntah dr mane,ntah pape...
tibe2 ak tringat sume name paggilan yg penah ak trime,,
ade yg dr family ak,
dak2 bujang kg aku, dan juge kawan2...
tiber2 tsengih sendirian..mmg bengong~

tgh2 sengih2 tu,ak terpikir,ni klo msuk belog bgus juge..
so,sblum igatan ak dtarik smule..
cepat2 ak troz kuarkn phone SE c903a dr kocek sua ak..
(siap promote ag nok!)
tekan punye tekan punye tekan.
smpailah ke NOTES yek,
cepat2 ak type NAME2 PANGGILAN..
hahahaha :p

pehhh jujur ak ckp,
ade yg ak suke,ade yg ak ta kesah,
tp ade juge yg ak BENCI na mam***!!
bullcit! cinabengbeng!! taik kucing masak asam pedas!!
mane tak nye,name aku enak2,dtukar jadi ntah pape
MOHAMAD ZIKRI BIN AJAJ AHMAD
haa unik an..agi2 name incik bapak..stylo abes!~


BERIKUT ADALAH NAMA-NAMA PANGGILAN BERSERTA TAHUN...

1- 1991-KINI = IKI (family)
2- 1997-KINI = KOMENG (dak2 bujang kg ak,brenset!)
3- 2006(form 3)= IKI PECINTA WANiTA (ni tagline aku mse bru2 na up!~)
4- 2008(form 5)= IKI XY (ni pon tagline aku sndri,tpngaruh cite KYLE XY)
YB DZIKRI(sampai cikgu2 sume pggil ak YB,hahaha)
5- 2009(PLKN) = AJUTAN JOKER (dak2 yg anti aku)
NYET-NYET (mmber kamceng aku)
6- 2009(POLY)= ZICK (dak2 kelas aku)
MR BEAN (sape yg panggil aku camni,mmg bo***!! benci aku)
AJAJ (haa yg ni aku senang)
KON*** (dak2 uma sewa ak!,katenye sbb ak suke mcarot DULU..ni pon bullcit!)
7- LEBIH AR KORANG KLO NAK LAGI! :P

rsenye ni jek kot yg masih segar dlm igatan,
klo ade yg lain pon,aku da lupe..
sorry!~

Tuesday, February 15, 2011

minda c kecil~

mase korang anak2 kecik2 dulu,
korang ade x mhidapi mgalami bberape kkeliruan dlm idop??,
ade ta??argghh mbohong klo tade,msti ade punye..
klo tade guk,lntak korang ar!~
sbg insan yg bname kanak2,ak pon ta tkecuali..
(klo ta,masakan leh ujud stoly ini)

***********************************************
tp an,na ckap kkeliruan pon ta juge la..
coz mnde yg ak na share ni lebih cam..cam..cam na tkintot la..
proottt!!~
hahaha sowie2,ak rse cm pandangan kte mse tue ar(mse kecik2 tu ler)..


(anok sapo la nie)

*********************************************
yg ak cite nie mne yg ak igt jelah yek

1-dulu an,mse kecik2..
ak ngat biler org tu kawin,mkn suap2 mse mkn damai tu..
sang isteri akan troz mgandong aw..

(sekadar d pinggiran)


hahaha mmg bengong..
yelah da nme pon kecik,xmtang ag
xtaw ag,sperm???,ovum???,psenyawaan???..
mse tu otak stil suci bersih ag..
tp tataw ar skang,klo d scan pale kotak ak ni..
bak kte org puteh,with various colours guknye..
hahaha

************************************************
2-nilai 50sen tu lagi besar dr syiling sengget!

mane agi besa??


yekla,klo korang tgk dr saiz,korang pon akan pk cm ak guk an..
yg btggjwab btaw ak perkare sbnar ni is cik eton(bkn mak ak,tp jiran ak daa)
ak siap beta2 dgn die psl mnde nie,hahah sengal2~

cik eton :singgit agi besa!
ak :x!
cik eton :knp pule ko ckp 50sen ag besa dr singgit?
ak :ishh cik eton nie,kan saiz 50sen agi besa,so otomatik la die mmg ag besa dr sengget!
cik eton :oke,xcaye,blik tye bapak ko
ak :oke

then blik jek uma ak troz cari bapak ak
then ak cite ar kt die..
skali die punye gelak..pehhhhhh!!
bengang+bangang jek ak mse tuh


********************************************

3-lesen 'L' dan lesen 'P'


(yg kiri ni normal ar,tp korang phatikan yg kanan plak)


mase sedulu2,mati2la ak igt lesen L tu tok lelaki
n lesen P tuk ppuan..hahaha
dahla tuh,xreti na tye2 org,
almklomla,
sombong stupid..
tuk mguatkn agi fakta ni mse tue,
KEBETULAN,ade skali tu ak nmpk 1 moto kapcai tertampal 'L'
d bhagian blakang,dan kbtulan ridernye LELAKI!!
ooo tol ar tue,tp ak rse xsedap ag nie,
kne cari yg P lak..
tgh2 mcari nie..
tibe2..
KEBETULAN(madah kebetulan jek),ade sbuah kete(kete ap ntah,xigt da)
tertampal P d cermin hadapanny..
dan pmanduny seorg PEREMPUAN!!!
pehh! korang bayangkanla sndri prasaan ak tyme tu!
thankful!

Saturday, January 29, 2011

H.I.L.A.N.G....

kesah ni blaku taon 2000
ade org pggil Y2K
mse tu ak darjah 3,,igt agy..
1 pristiwa yg hmpir mmisahkn ak dr kuarge..
nk ckp sday ade guk,nk ckap klako ad guk,
nk ckp sengal,,ha tu mmg ade..
ksengalan yg mlebihi thap gaban dewa2..

----------------------------------------------------

pagi tue,ary sbtu..
ak,cik eton mak ak,n akak pegi ke pasa batu pahat..
tyme tu ak dajah 3 n akak ak lak dajah 5..
due2 stil sengal2 ubi kledek..
bonda ak saje lah ajak tman,
(sbenany nk soh ankat ikan,sayu2,udang,n sbgainy tu)
cm la ak tataw..taktik lme..hehehe
tp xpew,dlm pale otak ak,da tbayang2 ekor ikan pelaga yg sexy..
ap pon yg tjadi,ak msti beli..
hehehe


----------------------------------------------------

(ni tyme xbz,klo bz..da mcm semut orgny)

stibeny kteorg kt pasa tue,
prot ak y still kecik ni mintk dmanje an
almklomla,na mbesar,
jd nutrition mesti dbekalkn scukop2ny..
so mak ak pon ajakla g brkfast dlu..
ak pon ape agi,bdeezuupp!!
lontong+nasi lmak+roti canai+milo ice+limau ice..
huhuhu...
kongsi n akak ak la..
wekk:P

----------------------------------------------------

(ni kre cntik,warong yg ak pegi tu agi kokak 'kurang cntik')


mse ak n akak ak dok sedap mcekik,tbe2 mak ak bsuare
(dialog adalah seperti berikut)
mak : ayu,tgk2 kn adik ko nie jap,mak nk msuk dlm (pasar)
beli brang2 dlu..tkot xsempat plak..

akak : umm oke mak..

mak :jgn pegi mane2 taw,tggu smpai mak dtg..dgr x??

ak : (malas la jwab,mkan agi baekk..hehehe biadap2)

so,blalu la mak ak pegi mmbeli barang2

----------------------------------------------------
stlah hmpir stgh jam mnunggu,klibat mak ak xmncul2
jd,akak ak pon mgambil kputusan tuk mcari mak ak..
die soh ak tggu kt kdai mkan tu coz mknan xbayar agi..
ak pon oke kan jek..
tikk tokk tikk tokk
(bunyi jam bdetik)

dah 15mnit tggu!!
akak ak lak xmuncul2!
cinabengbeng!!
adohh! masalah2!
ak pon ape agy,tnpe bpikir pnjg..
jln kluar smbil wat muke ta bsalah,,
(hahahaha ak tgh ktawe mse tulis entry ni!!)

----------------------------------------------------
so,ak rse nilah mse yg ssuai tuk ak survey2 ikan plage yg sexy2!!
bbekalkn RM4 yg ade dlm kocek,
(duit blnje skola,sggop xmkn taw)
dptla 2eko,t leh lage2kn..
ahahaha mse tu kcik ag,tgh jahil agama
tp ak nekad,ak musti beli...
mse tu ak da xpkir psal mak n akak ak..
coz ikan pelage suda brada d tgn..
seolah2 ak suda brade d dunie lain
suka3!!!

(tp xde la smpai cmni skali,terok no!!)

sdang ak mbelek2 bugkusan yg brisi 'my only chikaro' bru ak tuh


TIBER2!!!!!

pakk!
ak mrasekn seolah2 ade insan yg mnepok bahu ak..
skali kakak ak daa!
keprokkk! (bunyi kace pecah)
dunie khayalan ku tlah musnah dek sentuhan gambreng td..
akak :"dik,ko g mane r????"
ak : .....(diam jek,gleq ko,ko xtgk ak akak ak meradang,err seram sejuk siak ) seyh
akak : cpat ekot akak,mak da risau tuda nanges2 tuh..
lantas,ati kudus ku bkate,mak risau?? nanges2??
nape lak?ak ade wat salah ke??
abessss!!!

----------------------------------------------------
sampai2 jek kt bhagian belakang pasar(tmpt jual brg basah)
ak tnmpk sorg wanita yg spt 'org ilang anak'(mmg tgh pon)
smbil tresak2 mnanges..
yaALLAH!!
mak~~
bler bliau nmpk ak..
lantas,mate kmi bpandangan,
dlm ati da tkot gilak ni,kompom kne tibai punyer..

tiber2,

mak ak peluk ak,..
die cium ak,cot sane cot sini,abeh merah2 muke ak dsbbkan liptikny..
ta cukup ag,haa cot5!!~~


begitulah gamaknye bunyi ciuman itu..
smbil air mateny mcurah2 mmbahasi pipiny yg mulus..
tdetik prasaan bersalah dlm diri,:(
tp aku?aku slumber jek,wat muke toye..
kental beb!~


p/s: 1-luv u pn zaiton!! cot5!~
2-sbb ikan pelage tu la,akak ak leh jumpe ak
:P
3-putri-for u babe~

Tuesday, January 4, 2011

tahukah anda??

hoo hooo oii! (ala2 dato m daud bkilau)
mesti korang sume tetanye2,
ishh sape lak natey nie??,
dtg tbe2 troz tahukah anda..
tp tapew2,persetankan sume tuh
***************************************
dsebabkn mse skula dlu ak suke giler vavi subjek history,
mke dgn rse humble n modest nye..
ak mengajak kalian tuk mngetahui fakta2 penting
(xla pnting sgt mne pon)
hehehhehe :/
enjoy it!!
:P

*********aKTA2 Yg XbpE NK PentING********


● Ilmuwan terkenal Nicola Tesla (1856-1943) menemukan radio pada tahun 1893 dan mematenkannya, berarti Marconi bukanlah penemu sesungguhnya.
=celake pye marconi,mati2 la slame ni ngat ko yg 'acquainted' kan..
ko da memainkn prasaan ak!!

***********************************************


● Keempat buah cerobong kapal Titanic ternyata sebuah tipuan, hanya agar tampak seperti benar-benar empat buah!
=mat saleh mmg ske menipu,ak lngsung xheran..huhh :P

********************************************


● Charles Lindberg memang manusia ke-82 yang terbang melewati samudra, tetapi ia adalah yang pertama yang melakukannya sendirian.

***********************************************


● Negara Vatican didirikan tahun 1929 dengan bantuan seorang diktator fasis, Mussolini yang ingin mendapatkan dukungan dari gereja.

********************************************


(muke!, pehh serius saiko)]
● Albert Fish (1870-1936) seorang kanibal memakan sedikitnya lima belas anak-anak, namun dia hanya dihukum untuk dua kasus pembunuhan dan korban terakhirnya adalah seorang anak berusia sekitar sepuluh tahun bernama Grace Budd, yang dipotongnya dalam ukuran-ukuran kecil dan kemudian dimasaknya dengan potongan-potongan wartel dan bawang. Di dalam surat kepada ibunya ia menulis "ini adalah keledai kecilnya yang dipanggangnya di dalam tungku".

********************************************

● Ibu berusia paling muda di dunia adalah seorang anak dari Peru bernama Lina Medina yang saat ia mengandung berusia lima tahun tujuh bulan. Dia kemudian melahirkan seorang bayi laki-laki yang sehat dengan operasi sesar pada bulan Mei 1939 dan ayah si bayi tidak pernah ditemukan. Orang tuanya pertamakali curiga Lina Medina mengidap semacam tumor, tetapi ternyata dia hamil sejak berusia 4 tahun dan sudah mendapat haid sejak usia tiga tahun. Lina berkembang secara normal dan mendapatkan anak kedua pada tahun 1972, 33 tahun setelah anak pertamanya dilahirkan.
=bia benar seyh!! anda muskyil??
*http://crankdesigner.blogspot.com/2009/02/lina-medina-youngest-mother.html

********************************************

● Otto Hahn, seorang Jerman membuat ledakan bom atom pertama pada tahun 1938.
=jerman smmangny handal bperang!!

******FAKTA2 YG LAIN AKAN MENYUSUL KELAK******